In een tijdperk waar zowat alles digitaal verloopt, maakt e-commerce uiteraard deel uit van het dagelijks leven. Jong, oud en alles daartussen doen aankopen online. En ondernemers spelen daar uiteraard maar wat graag op in en starten -al dan niet naast hun lokale winkel- een verkoopkanaal via de online wereld.
Dans jij mee in deze flow of twijfel je nog? Of heb je al een webshop maar presteert deze ondermaats? Dan geven we graag een aantal nuttige tips op maat van jouw project!
Klanten die online op jouw webshop een artikel kopen, willen dit zo efficiënt mogelijk doen. Zorg er dan ook voor dat het bestelproces van jouw online winkel eenvoudig & intuïtief is en niet langer duurt dan nodig. Extra kliks die weinig of geen toegevoegde waarde bieden, doen kopers afhaken. Let wel, eenvoud is cruciaal ... maar hou toch best rekening met de vrijheid van mogelijke klanten die op elk moment hun gegevens willen bijsturen ...
Heeft jouw online gamma best wel wat artikels, zorg dan alleszins dat bezoekers snel en eenvoudig hun weg vinden naar het juiste artikel van hun dromen. Een zoekfunctie op je site of shop heeft alleszins zijn nut, maar vergeet ook niet de mogelijkheden van dynamische filters aangepast aan de rubriek waar de bezoeker zich bevindt. Als je denkt dat dit enkel is weggelegd voor de grote jongens met immense budgetten, laat ons hierover dan zeker wat extra toelichting geven.
OK ... Je investeerde dan misschien wel in een fancy webshop met alle gewenste toeters en bellen... maar hoe krijg je potentiële kopers daar naartoe? Scoren bij zoekmotoren is cruciaal, dus zorg er dan ook voor dat je website en shop 'Search Engine Optimized' (SEO) is. De basis zoals de juiste keywords, de alt tags van afbeeldingen of de juiste page titles en meta descriptions kan iedereen jou wel toelichten. Maar ben je ook gebriefd over andere technieken die de rankings van je webshop extra zuurstof geven?
Je shop staat online ! Je besteedde aandacht aan goede rankings in zoekmotoren (of niet), dan is er toch nog die extra mogelijkheid om een extra boost te geven via online advertenties. Zowel google (via google ads) als Meta Business (Facebook, Instagram en Whatsapp) of LinkedIn bieden heel wat mogelijkheden om betalend verkeer te begeleiden naar je shop. Zelfs Pinterest of Tiktok laten via advertentieruimte toe om jouw artikelen bij de juiste doelgroep te brengen.
Heeft dit zin ? Hou er rekening mee dat dergelijke platformen ook voor een beperkt budget best nuttig kunnen zijn. Alleen ... zet de advertentie-campagnes op de juiste manier op. Alleen dan kunnen ze je een optimaal rendement op je investering geven. En draait het daar nu niet precies om? Kosten maken : graag... als het rendement navenant is.
Als we nu nog één ding adviseren, dan is het wel degelijk om voldoende te meten. Niets is zo erg om geld te investeren zonder te beseffen wat de return is. En daar hebben we intussen alleszins de tools voor (in tegenstelling tot traditionele media).
Via dergelijke metingen sturen we de site en shop bij, bespreken we advertentiebudgetten of maken we keuzes ter verbetering (of zelfs afbouw ...). Heb je hieromtrent vragen voor jouw project; maak het concreet en leg ze ons voor.
Wat vertellen ze over ons?