Webshops zijn uiteraard al veel langer in opmars. Een aantal onder hen zijn bovendien erg succesvol. We stellen ons terecht de vraag wat hen tot een succes maakt. Is het effectief zo eenvoudig om een webshop te lanceren en snel (slapend) rijk te worden?
Aan het aantal vragen voor shops die we momenteel ontvangen, lijkt dit opnieuw de kip met de gouden eieren. Elke rechtgeaarde winkeleigenaar stelt zich terecht de vraag of hij/zij het aanbod ook online moet aanbieden. We lezen inderdaad in gespecialiseerde en gerespecteerde magazines dat we momenteel aan de wieg staan van een doorbraak voor online winkelen. En om het meteen nog attractiever te maken : “Voor de prijs hoeft u het alleszins niet meer te laten”.
Maar voor u deze stap zet en niet alle moeite nodeloos uitvoert, kan u zich best beraden hoe u dit zo zorgvuldig mogelijk aanpakt. Als ondernemer is uw tijd immers ook geld. We helpen je graag verder bij de start-up van een webshop en begeleiden je bij een aantal kritische en strategische vragen. Hierna volgt een kleine greep uit dit discours.
Wie zullen mijn toekomstige klanten worden?
Het internet geeft je toegang tot de hele wereld en toch betekent dit niet dat je met je webwinkel onmiddellijk miljarden mensen zal of zelfs wil bereiken. Je doelpubliek bepalen is moeilijk, maar zeer belangrijk voor zowel het uitzicht van je webshop als de manier van hem te ‘marketeeren’. Wanneer je bijv. een webshop opstart voor merkkledij gericht aan jongeren zal deze er wellicht helemaal anders gaan uitzien dan online winkel voor kledij gespecialiseerd in grote maten.
Design van een webshop
Zorg er voor dat je webshop ook een echte shop is. Evenzeer als bij een echte winkel is de leuze “het oog wil ook wat” geen loze boodschap. Maak je website zo aantrekkelijk dat bezoekers niet anders kunnen dan doorklikken en kijken wat je allemaal aanbiedt.
Echter het design van je shop hangt nauw samen met de volgende vraag. Bekijk ze dan ook steeds samen.
Welke producten zal ik verkopen en is er een markt voor?
Welke marketingstrategie schuilt achter je plan om met een shop te starten? Je wil er immers uitspringen in een markt waar tal van aanbieders aanwezig zijn.
Wil je specialiseren in een niche markt of tracht je net een breed gamma aan te bieden? Beide zijn aanvaardbaar, maar vergen een diverse politiek. Tracht je vooral op de prijs te spelen of is de kwaliteit of de zeldzaamheid van je aanbod de bepalende factor?
Er worden heel veel producten online aangeboden. Je hebt uiteraard al een duidelijk beeld van wat je wenst te verkopen, maar al even binnenkijken bij de concurrentie kan hierbij dan ook geen kwaad.
Toets je eigen verwachtingen ook aan wat haalbaar is door misschien gewoon in je kennissenkring na te vragen of zij al ooit kochten via internet en wat zij goed of net niet goed vinden. Wie weet krijg je nieuwe ideeën omtrent wat zij belangrijk vonden.
Start je de shop als hobbyist of vormt je winkel voor jou je basisinkomen?
Uit technisch oogpunt hoeft dit niet meteen een groot verschil te vormen. Is deze vraag dan wel opportuun? Hou er best wel rekening mee dat de marketing aanpak beduidend anders kan zijn.
Als je bijvoorbeeld reeds een live winkel hebt, beraad je dan zeer goed over je aanpak. Je kan niet enkel jezelf concurrentie aandoen, het kan er ook toe leiden dat je klanten een eventuele andere prijszetting op je site aanwenden in je winkel. Dit hoeft geen probleem te vormen en er is ook een aanvaardbare uitleg voor. En wees er van bewust, als je om die reden zelf niet start met de shop, doet een ander het wellicht binnenkort in jouw plaats.
Hoe krijg ik bezoekers via zoekmachines?
Hoe meer bezoekers, hoe meer inkomsten. Het is daarom van belang voldoende aandacht te besteden aan SEO of search engine optimalisatie. Hoe hoger op google je staat met bepaalde sleutelwoorden. Je kan op onze website tips vinden in verband met SEO maar we bespreken dit alleszins bij de opstart van uw winkel.
Kan ik als kleine speler op tegen de grote online stores?
Hier spelen heel wat verschillende factoren een rol. Welke producten beidt je aan, aan welke prijs en hoe staat het met de exclusiviteit ervan. Grote webshops bieden meesten een heel ruim aanbood aan, tracht eventueel een kleine selectie te maken of een niche product te vinden en kies voor zaken die best moeilijk te vinden zijn via internet. Zo bestaan er bijvoorbeeld heel wat webwinkels voor schoenen, maar naar een specifieke shop gericht op grote maten blijft het zoeken.
En wat de prijs betreft … De prijs is uiteraard een bepalende factor in het koopgedrag. Maar lang niet de enige. Er zijn best wat consumenten die eerder gaan voor duurdere producten in de overtuiging dat duur ook kwaliteitsvol is. Tracht dan ook niet meteen de goedkoopste te zijn, tenzij dit net jouw marktaanpak is.
Welke shop kies ik?
Bij de keuze van een shop is ook de technische onderbouw van belang. Het compleet op maat maken van de onderliggende webwinkel kunnen we alvast niet (meer) aanraden. Er zijn voldoende (zelfs gratis) varianten te vinden voor elk type van winkel. In een volgend artikel besteden we alleszins tijd aan de verschillen tussen o.a. Magento, Virtuemart, Hikashop en prestashop.
Enkele andere vragen die we graag met je overlopen zijn:
– Wat zegt de wet ivm webshops?
– Hoe stel ik mijn algemene voorwaarden correct in?
– Hoe laat ik de verzendkosten berekenen?
– Het nut van een nieuwsbrief bij een webshop?
– Hoe kan ik sociale media als facebook of twitter gebruiken?
Wat vertellen ze over ons?